
artist's voice
Small Space, Big Dance: Kunsthaus KuLe
Art and Life in Auguststraße
A friend once said that KuLe is a place where "a bunch of artist are sharing a kitchen.” Well, that’s true. But it’s also so much more than that. KuLe is a fluctuating community of about 15-20 artists in different stages of their lives.
Community is a big word. KuLe is a five story building with one scary kitchen and a romantic rooftop on Auguststraße 10. You enter the front space from the street, which serves as an exhibition space and foyer. You move through it and enter the back space – the studio/theatre space. You are rehearsing at KuLe, lying on the floor, trying to release your weight. You close your eyes. You smell the smoke that the walls have absorbed for 25 years. You sense the body fluids of artists that eventually have decided to live "differently.” Decided to share their meals and shower with other artists. Decided to fall in love and raise their kids with other artists. You are performing at KuLe, going through some social and organizational drama just before the show. You have random tourists as audience members, walking out when realizing you’re making conceptual art. You run your own show, though you don’t know much about light boards. You finish the night drunk. You are satisfied. Something has happened. You are written into herstory, right at the threshold of the future.
KuLe is magic, and magic is hard to explain with words. Some artists who might be able to explain the magic of KuLe are Lulu Obermayer, Jule Flierl, Tino Sehgal, Mars Dietz, female trouble, Melanie Jame Wolf and Mårten Spångberg. Ask them about KuLe, they’ll have something to say.
www.kunsthauskule.de
vorheriger Beitrag | Inhaltsverzeichnis | nächster Beitrag |
Inhaltsverzeichnis
November/Dezember 2016
tanzraumberlin
Das Stadtmagazin für den Tanz
Verkannte Vorreiter
Freies Theater und die späte Modernisierung der Theaterlandschaft in Deutschland
Performative Erleuchtung
WILHELM GROENER laden zur Lichtforschung
Wo Kunst den Dialog beginnt
UNIDRAM versammelt grenzüberschreitendes Theater
Multiples Eines
Die Uferstudios sind eine Schaltzentrale der Berliner Tanzlandschaft
Körper zu Kampfplätzen
Rose Beermann trainiert die Abwehr
Betörend unheimlich
Claire Vivianne Sobottke sucht seltsame Stimmen
European Contemporary?
Christoph Winkler entlarvt postkoloniale Strukturen
Der Körper als Technikdings
Martin Nachbar forscht zu Bio-Tech-Organismen
Forschungszentrum
Seit fast vierzig Jahren fördert die Tanzfabrik Berlin Experimente
Wohin rennt die Zeit?
Toula Limnaios durchwirbelt Staub und Rauch
Der Renaissance begegnen
laborgras vertanzen Gemälde
Schwarz auf Rot
Ligia Lewis entwirft eine minoritäre Ästhetik
Element(ar)e Teil(ch)en
Isabelle Schad kreiert kollektive Körper
Potenzial: Politische Party
Jasmin İhraç versammelt zum House Dance
Heraufdämmernde Zukünfte
Ian Kaler gestaltet mögliche Begegnungen
Small Space, Big Dance: Kunsthaus KuLe
Art and Life in Auguststraße
Small Space, Big Dance: Flutgraben
The current It-Place
Small Space, Big Dance: Kastanienallee 77
Dance Mecca in the backyard
Small Space, Big Dance: ada Studio
Das Ende der Gegenwartskunst?
Vom Ausstellungs- zum Diskurswert
Synergien statt Diffusion
Somatische Methoden: Spürende Forschung im Dschungel der Methoden?
Dynamisch verwoben
Umweltbeziehungen sind Thema des Forschungsformats STUDIO 13
Jenseits des Dialogs
Regisseur und Autor Falk Richter regt auf
Staunen vorm Sternenhimmel
Wohlbehütete Weihnachtswelten beim Staatsballett
Monster im System
Yuko Kaseki und Sherwood Chen spüren das Unheimliche im Bekannten auf
Gemeinsam und gleichzeitig?
Anne-Mareike Hess erforscht Angleichungsprozesse
Old Man Dancing
Nir de Volff performt allein
Künstler*innen bei der Arbeit
Jenny Hack lädt zur Echtzeitkomposition
Zu zweit ist (auch nicht) besser als allein
Paarweises präsentiert das ada Studio bei NAH DRAN 60
Körperantworten auf Weltfragen
Sechs SODA-Studierende zeigen ihre Tanz-Forschungs-Arbeiten
TanzSpielZeit Podewil
Noch vier Variationen zum Thema „Beruf: Tanz“